De Bevalling - Pijnbestrijding

Bij een voorspoedig verlopende bevalling is pijnstilling vaak niet nodig, maar soms loopt het anders.

Meestal is pijnbestrijding niet nodig, maar soms loopt het anders, belangrijk is dat je je kunt ontspannen. Een warm bad of douche en regelmatig veranderen van houding kunnen hierbij helpen. Dit zullen wij bij een thuisbevalling of poliklinische bevalling dan ook adviseren. Ook kan er in de thuis situatie een TENS apparaatje gebruikt worden. Deze geeft met behulp van stickers impulsen op de spieren waardoor je afgeleid wordt van de pijn.  Ook voor naweeën kan dit prettig zijn.

De TENS is bij ons te huur in de praktijk. Vraag tijdens het spreekuur gerust naar de mogelijkheden.

De weeën worden naarmate de bevalling vordert krachtiger en pijnlijker. Het verschilt per vrouw waar zij pijn heeft (buik, rug of benen) en ook ervaren vrouwen baringspijn verschillend. Tijdens de bevalling maakt je lichaam zelf pijnstillers aan, de zogenaamde endorfines. De roesachtige toestand die kan ontstaan door het vrijkomen van deze pijnonderdrukkende stoffen, zorgt ervoor dat het lichaam goed kan ontspannen tijdens de krachtige weeën, waardoor deze beter hun werk kunnen doen en de pijn beter te verdragen is dan wanneer je heel verkrampt en angstig bent. Verkramping en angstzorgen tijdens een bevalling voor de aanmaak van adrenaline, dit is de grootste tegenhanger van het weeënstimulerend hormoon oxytocine. Dit hormoon kan dus niet goed werken als je heel angstig of verkrampt bent, waardoor de weeën niet goed zullen doorzetten.

Bij een bevalling die niet vlot en soepel verloopt, kan pijnstilling een goed hulpmiddel zijn om de bevalling toch tot een goed einde te brengen.

Mocht pijnbestrijding nodig zijn, dan word je tijdens de bevalling overgedragen aan de gynaecoloog in het ziekenhuis. Als de situatie het toelaat blijven wij bij je om je te ondersteunen. Er zijn verschillende mogelijkheden op het gebied van pijnstilling en deze verschillen ook in aanbod per ziekenhuis. Er zal in overleg met de arts besloten worden wat het beste bij jouw situatie op dat moment past. Natuurlijk kun je hier zelf ook een voorkeur in uitspreken. De arts zal kijken of aan het verzoek voldaan kan worden.

Voorafgaand aan de toediening van pijnstillende medicatie, wordt altijd de conditie van je kindje gecontroleerd door middel van een hartfilmpje. Omdat elke vorm van medicatie ook bij de baby terecht komt, is het van belang dat het kindje zich lekker voelt in je buik.

Als je voorafgaand aan de bevalling merkt dat je bang bent, is het goed dit tijdig bij ons aan te geven. Wij kunnen kijken of we een deel van de angst kunnen wegnemen door middel van informatie of een uitgebreid gesprek. Wellicht is het volgen van een zwangerschapscursus een goed idee om je meer vertrouwen te geven in het baringsproces. Maak het daarom altijd kenbaar.

Tips bij een bevalling:

• Zorg voor een veilige bevalplek waar mensen zijn die je er graag bij wilt hebben, dat kan thuis zijn maar ook in het ziekenhuis.
  • Heb je angsten of zorgen maak die bespreekbaar.
  • Beweeg tijdens de bevalling, dit bevordert de weeën en daarmee de ontsluiting. Bevallen is hard werken: loop, beweeg en wiebel. Hierdoor maak gebruik van de kracht die vrijkomt bij de bevalling.
  • Warm water (douche, bad of kruik), kan helpen de weeën op te vangen en werkt pijnstillend.
  • Maak gebruik van de zwaartekracht door te staan of lopen.
  • Adem in door je neus en uit door je mond, gebruik een buikademhaling.
  • Neem voor zover mogelijk zelf de regie over de bevalling, vertrouw op je eigen inzicht en capaciteit.
  • Breng jezelf tot uitdrukking. Jij moet het doen en dat lukt het beste als je daarin jezelf kunt zijn.
  • Beval op een warme, veilige plek. Zorg voor voldoende privacy, warmte en afzondering. Dim het licht.
  • Denk niet maar voel. Zoek naar houdingen die goed voelen, op deze manier werk je actief mee aan de geboorte.
  • Tot slot vinden we het fijn als je je verwachtingen uit of bespreekbaar maakt, wat heb je van ons nodig qua ondersteuning. Veel voelen we aan, maar soms niet alles…

Meld je eenvoudig aan bij onze praktijk!